اتوسرویس و شرایط راه اندازی و میزان درآمد شغل تعویض روغنی

اتوسرویس و شرایط راه اندازی و میزان درآمد شغل تعویض روغنی

در این پست به معرفی شغل تعویض روغنی خودرو خواهیم پرداخت و به معرفی کامل اون می پردازیم . همچنین به چالش ها ، تهدیدها ، نکات ایمنی که برای اشتغال در این کسب و کار لازم هست پرداخته و میزان سود دهی ، نحوه ارتقاء شغل ، حاشیه سود ، سرمایه انسانی و مالی راه اندازی این کسب و کار خواهیم پرداخت.


معرفی شغل خدمات تعویض روغنی 

این کسب وکار خدمات  متنوعی از قبیل ؛ تعویض روغن موتور انواع خودروهای سبک وسنگین / تعویض روغن گیر بکس خودرو / تعویض فیلتر روغن و فیلتر هوا / فیلتر اتاق (کولر) خودرو /تعویض لنت خودرو / تنظیم باد لاستیک / پنجرگیری تبوبلس وتیوب / تعویض لاستیک / تنظیم چرخ / هواگیری رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو /تعویض آب رادیاتور /تعویض روغن هیدرولیک فرمان خودرو / تعویض روغن ترمز / بالانس چرخ موتور را به دارندگان خودرو های شخصی ، دولتی و سازمان و همچنین انواع خودرو های داخلی و خارجی از دو نوع سبک و سنگین را ارائه می کند و به صاحبان خودرو در عملکرد هر چه بهتر و طول عمر موتور خودرو کمک می کنند.

هزینه راه اندازی مغازه تعویض روغنی  

سرمایه راه اندازی این کسب و کار شامل هزینه رهن و اجاره مغازه ، خرید وسایل ، دستگاهها و ابزارآلات و همچنین محصولات مورد نیاز برای ارائه خدمات گفته شده خواهد بود و سرمایه ای حداقل از ۵۰ میلیون تا ۱۲۰ میلیون  برای راه اندازی این کسب و کار لازم می باشد . البته می توان این کسب و کار را با هزینه های کمتری نیز راه اندازی کرد و به شکل سنتی تری خدمات مورد اشاره را ارائه نمود یا با ارائه خدمات محدود تر ، هزینه راه اندازی این کسب و کار را کاهشد داد و با حدود ۲۰ الی ۳۰ میلیون تومان  شغل خدمات تعویض روغنی را راه اندازی نمود .

الف)وسایل لازم برای راه اندازی تعویض روغنی

دستگاه های و همچنین ابزار آلات مورد نیاز برای شروع شغل خدمات تعویض روغنی به شرح ذیل عنوان می گردند؛

  • ۱) دستگاه تعویض لاستیک 
  • ۲) دستگاه بالانس چرخ خودرو 
  • ۳) دستگاه کمپرس در باد ه بالا .
  • ۴) دستگاه ساکش (مکنده روغن)
  • ۵) دستگاه جک سوسماری 
  • ۶) دستگاه بوکس بادی 
  • ۷) شلنگ مخصوص باد مورد استفاده برای تنظیم چرخ های خودرو ، اتصال به دستگاه بوکس و ..
  • ۸) انواع آچار بوکس (ست کامل)  .
  • ۹) انواع آچار وپیچ انگشتی 
  • ۱۰) باکس تجمیع روغن سوخته 
  • ۱۱) قفسه نگه داری لوازم این کسب و کار 
  • ۱۲ ) آینه در ابعاد نسبتاً بزرگ برای کنترل بیشتر 

ب) محصولات مصرفی مورد نیاز برای شغل تعویض روغنی خودرو

برای آغاز به کار شغل تعویض روغنی خودرو به مواد مصرفی نیاز می باشد که به شرح ذیل معرفی می گردند:

انواع روغن موتور  / انواع روغن گیربکس / آب رادیاتور / مایع خنک کننده / ترموستات / اسید باتری / انواع روغن ترمز / روغن هیدرولیک / فیلتر هواکش / فیلتر روغن / فیلتر اتاق /

برای شروع با توجه به مساحت و قدرت خرید به سرمایه ای بین ۲۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان نیاز می باشد. در صورت عدم قدرت خرید کافی می توان با سرمایه گذاری کمتری این کسب و کار را آغاز نمود و سرمایه بالا وجوبی ندارد .

ج ) هزینه رهن و اجاره مغازه:

میزان سرمایه مورد نیاز بستگی بسیار بالایی به شهر ، منطقه و موقعیت مغازه خواهد داشت و نمی توان برآورد دقیقی برای سرمایه مورد نیاز داشت. توصیه می شود در صورتیکه در مکان های پر تردد مغزه رهن و اجاره می گردد که نیازمند رهن و اجاره بالایی نیز می باشد  ، مغازه ای تهیه گردد که چندین چاله تعویض روغنی بهره من باشد.

مساحت مورد نیاز مغازه:

این کسب و کار به فضایی درحدود حداقل ۳۰متر به بالا به همراه چاله مخصوص تعویض روغنی می باشد .

نیروی انسانی مورد نیاز برای راه اندازی شغل تعویض روغنی خودرو

این کسب وکار به نیروی انسانی زیادی نیاز ندارد و با توجه به مساحت محل کسب و کار و همچنین تعداد چاله های استقرار خودرو ، مشخص می گردد .می تواند به صورت انفرادی و بدون نیاز به نیروی کار راه اندازی شود .باشد علاوه بر صاحب کسب و کار ،به طور متوسط برای هر چاله تعویض روغنی یک نفر و حداکثر ۲ نفر نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده نیاز است. همچنین این کسب و کار نیاز مند دانش چندان پیچیده ای نیست و می توان در دوره ای مهارت آموزی سازمان فنی حرفه ای و یا گذراندن دوره های کوتاه مدت در کنار یک تعویض کننده روغن به مدت حداقل ۲ هفته تا حداکثر ۲ ماه شرکت نمود و شرایط راه اندازی این کسب و کار را فراهم کرد.

میزان درامد تعویض روغنی

زمینه های درآمدی این کسب و کار از طریق ارائه خدمات و فروش به سه شکل زیر قابل توصیف است .

الف: درآمدهای خدماتی که پیشتر خدمات ارائه شده معرفی گردیدند 

  • ۱) تعویض روغن موتور
  • ۲) فیلتر ها اعم از فیلتر هوا –روغن اتاق
  • ۳) تنظیم باد
  • ۴) تعویض لنت چرخ های جلو 
  • ۵) تعویض لنت چرخ های عقب
  • ۶) پنچره گیری تبوبلس 
  • ۷) پنچره گیری تیوب
  • ۸) تعویض روغن ترمز و روغن هیدرولیک
  • ۹) تعویض آب رادیاتور

ب ) فروش محصولات استفاده شده در خدمات تعویض روغنی خودرو

می توان از عمل فروش محصولات مورد نیاز برای کار تعویض روغن خودرو حدود ۱۵ درصد  سرمایه استفاده شده نیز کسب سود نمود.

ج ) روش روغن سوخته:

سومین محل در آمدی این کسب وکار فروش روغن سوخته جمع آوری شده می باشند که هر لیتر روغن سوخته حدود ۳��زار تومان در آمد زایی خواهد داشت .

محل مناسب برای راه اندازی  شغل خدماتی تعویض روغنی خودرو

یکی از مهمترین ارکان راه اندازی هر کسب و کاری این است که بدانیم آن کسب  کار را کجا راه اندازی کنیم . محل راه اندازی هر کسب و کاری با توجه به ماهیت هر شغلی می تواند متفاوت باشد. برای کسب و کار خدمات تعویض روغن خودرو بهترین جاهایی که می توان مورد توجه قرار داد به شرح ذیل عنوان می گرد:

  • در مجموعه صنف کسب و کار های مربوط به خودرو.
  • در اتوبان ها و آزاد راههای بین شهری.
  •  در کنار یا نزدیکی جایگاه های پمپ بنزین.
  • در شهرک های شلوغ و پرجمعیت.

توصیه های ایمنی که در کسب و کار تعویض روغن خودرو باید رعایت شود؟

خطرات سوختگی ناشی از باز نمودن غیر ایمن درب رادیاتور قبل از آنکه ، خودرو سرد گردد ، یکی از خطرات ممکنه برای این کسب و کار است.

خطر سقوط در چاله تعویض روغنی برای کارفرما و ارباب رجوع و یا افتادن چرخ خودرو هنگام قرار گیری روی چاله.

چک کردن چند باره فرایند تعویض روغن خودرو و سایر خدمات . بسیار پیش آمده که در این کسب و کار به دلیل ناشی گری اپراتور و یا بر اثر فراموشی پیچ کارتل روغن موتور خودرو بسته نشده و تمامی روغن تعویض شده از بخش زیرین کارتل خودرو بیرون ریخته است و طبیعتاً نتیجه قطعی چنین حادثه ای ، یاتاقان زدن خودرو و تحمیل خسارت سنگین  به خودرو بوده است که این مسأله هم می تواند به اعتبار کسب و کار شما لطمه زده و مشتریانتان را از دست بدهید و هم دستمزد چند ماه کار در این  شغل برای پرداخت خسارت وارده می بایست پرداخت گردد.

چگونه کسب و کار را ارتقاء دهیم و درآمد بیشتری کسب کنیم؟

اکثر مراجعه کنندگان این کسب و کار از سطح دانش بسیار کمی در مورد خدمات فنی خودرو دارند و این مسأله سبب شده در هر بار رجوع به مغازه شما تنها به چند مورد ، تعویض روغن موتور و فیلتر هوا اکتفا کنند و بعنوان مثال هیچگاه خدماتی از قبیل تعویض صافی بنزین ، تعویض روغن هیدرولیک ، تعویض شمع وایرها و … دریافت نکنند. در اینصورت می توانید با تهیه و چاپ بوروشورهای مناسب و با ارائه اطلاعات کامل به مشتریان خود هر بار به آنان خدمات بیشتری ارائه نموده و طبیعتاً درآمد بالاتری از هر مراجعه کسب کنید . این سبب سلامت خودروی مراجعین شما در بلند مدت شده و حس رضایت مندی از کسب و کار شما را نیز به دنبال خواهد داشت.

استفاده از نرم افزار مناسب جهت ثبت سوابق مشتری ، ثبت کالا و خدمات ، و ارائه سرویس های پیامکی و اپلیکیشنی به مشتری سبب رضایت مندی مشتری گردیده و بروز بودن اتوسرویس را به همراه دارد . خواه یا نا خواه تکنولوژی IT  بر این حوزه نیز تاثیرات خود را  گذاشته و بایست در این زمینه هم بروز بود. استفاده از سیستم های پلاکخوان و نرم افزار مدیریت اتوسرویس از ملزومات این شغل می باشد.

چه بسا اتوسرویس های موفق با درآمد های بالا هستند که هزینه خوبی جهت تهیه نرم افزار و سامانه های اطلاع رسانی به مشتریانشان می کنند و جواب این سرمایه گذاری را با جذب مشتری بیشتر همچنان خواهند داشت.و به اینصورت هم شما و هم مراجعین کسب و کار شما در هر بار رجوع خواهند دانست که در این نوبت چه خدماتی را باید دریافت کنند. این در تبدیل مشتری گذرا به مشتری وفادا و در نهایت مشتری ترجیحی بسیار می تواند کار آمد باشد.

 می توان با کادر سازی و آموزش افراد علاقه مند ، شعبات دیگری از کسب و کار تعویض روغنی خودرو را دایر نمود که در اینصورت هم ایجاد شغل نموده اید و هم منابع درآمدیتان افزایش می یابد

امیدوارم از مطالبی که در این مقاله منتشر گردیده بهره کافی رو بده باشید و بهترین تصمیم رو درباره راه اندازی این کسب و کار بگیرید.از اطلاعات سایر مشاغل نیز برای پیدا نمودن شعل مود علاقه خود استفاده کنید .