چگونه اتوسرویس خود را راه اندازی کنیم ؟

چگونه اتوسرویس خود را راه اندازی کنیم ؟

تعویض‌روغنی؛ یکی از مشاغل پرکاربرد می باشد . برای بررسی بیشتر ساز وکار این بنگاه‌های کسب وکاری پای حرف‌های یکی از آنها نشسته‌ایم تا او که مستقیما دستی بر آتش دارد، از این بازار بگوید.


تعویض‌روغنی؛ شغلی پرکاربرد و البته همیشه محل حرف و حدیث‌های بسیار. افراد زیادی از این بنگاه‌های پر از روغن و گریس و سایر موادی از این دست، راضی بیرون می‌آیند و افرادی هم ناراضی. گاه از قیمت‌ها گلایه دارند و گاه دستمزد‌ها را بالا می‌دانند. برای بررسی بیشتر ساز وکار این بنگاه‌های کسب وکاری پای حرف‌های یکی از آنها نشسته‌ایم تا او که مستقیما دستی بر آتش دارد، از این بازار بگوید.
 

معرفی شغل تعویض روغنی :

 نوعی مهارت تجربی در ایران معرفی شده است؛ مهارتی که با شیوه شاگردی پیش استاد آموزش داده می‌شود. اما امروز در سطح جهان این شغل حتی به محیط دانشگاه‌ها هم راه یافته و به‌صورت علمی تدریس می‌شود. مهارت‌های زیادی برای تعمیر و نگهداری و… آموزش داده می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه در بسیاری از کشورهای جهان این شغل از شیوه‌های نوین مدیریت بهره می‌برد و بنرهای تبلیغاتی و راهکارهای تبلیغاتی نوین برای این شغل استفاده می‌شود.
اما در ایران کماکان تجربه قبلی و البته موفق بهترین تبلیغ است. هر چند تعرفه‌هایی برای دستمزدها تعیین می‌شود اما نوسانات زیادی در این حوزه به چشم می‌خورد و اینکه استاد باشید یا شاگرد، در سطح شهر کنید یا بنگاهی بین‌راهی باشید، در تعیین قیمت نهایی تأثیر مستقیم دارد.

هزینه‌های سرمایه‌گذاری جهت احداث تعویض روغنی:

بیشترین قسمت سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک واحد تعویض روغنی مربوط به تهیه مغازه است. بعد از آن ثبت قرارداد با شرکت تولیدکننده روغن که بسته به نوع قرارداد از ۲۰ تا ۷۰میلیون تومان باید سپرده و ضمانت داشته باشیم. در مورد خرید لوازم و دستگاه‌های مورد نیاز نیز به طور متوسط 40 تا 90میلیون تومان سرمایه لازم است.

جایگاه جهانی تعویض روغن:

مراکز تعویض روغن در جهان دیگر از حالت سنتی خود خارج شده و با فناوری روز دنیا پیش می‌روند، به این معنا که یک تکنسین تعویض روغن برای اینکه در کار خود موفق‌تر باشد، لازم است با علوم کامپیوتری، ریاضی و همچنین روانشناسی مشتریان که از مظاهر دنیای جدید هستند، آشنا باشد؛ ضمن اینکه داشتن تجربه و پیشینه کاری نیز از مهم‌ترین دلایل موفقیت او در کسب‌وکار مذکور است.
در همین راستا یک تعویض روغنی موفق باید با علوم ذکر شده آشنا باشد و پس از شروع کار خود، با آگاهی از دانش فنی ماشین و به روز بودن در این زمینه، بعد از مدتی تجربه لازم را نیز به‌دست آورده و تبدیل به یک تکنسین موفق در این زمینه شود.

جایگاه شغل تعویض روغنی در صنعت خودروسازی:

با توجه به رشد سریع صنعت خودروسازی در جهان، کسب‌وکارهای زیادی همراه با این صنعت پا به عرصه تجارت جهانی گذاشته‌اند که تعویض روغن یکی از این مشاغل است. این کسب‌وکار که به‌صورت مداوم در همه جای جهان کاربرد دارد، یکی از مهم‌ترین بخش‌های مربوط به سیستم فنی ماشین است و با توجه به اینکه به مهم‌ترین قسمت خودرو؛ یعنی موتور آن مربوط می‌شود، اهمیت زیادی در تعمیرات مربوط این صنعت دارد. هر وسیله نقلیه‌ای در فواصل زمانی معین نیاز به تعویض روغن موتور دارد تا چرخ‌دنده‌های آن به‌صورت مناسب کارایی داشته باشد.
بر این اساس، با توجه به اینکه در اکثر خانواده‌ها یک یا چند خودرو وجود دارد و دنیای ماشینی امروز بدون این وسایل نقلیه متصور نمی‌شود، وجود تعمیرگاه‌های تعویض روغن در سراسر جهان به صورتی کاملا شناخته شده درآمده و در همه جا به چشم می‌خورند، همچنین با توجه به اینکه این کسب‌وکار در تجارت جهانی صنعت خودرو جایگاه ویژه‌ای یافته است، استاندارهای خاصی نیز برای آن در نظر گرفته شده است که در صورت رعایت آنها موفقیت بیشتری به همراه خواهد داشت. در این گزارش نیز سعی می‌شود به برخی از ویژگی‌های امروزی این کسب‌وکار اشاره شود.

اهمیت روغن در موتور خودرو:

امروزه مشاغل زیادی در ارتباط با صنعت خودروسازی شکل گرفته‌اند و تعمیرات و نگهداری ماشین یکی از کسب‌وکارهای عمده این صنعت به شمار می‌رود. تعویض روغن نیز از جمله مشاغل مهم در ارتباط با خودرو محسوب می‌شود که در سطح جهان رشد زیادی داشته و یکی از مهم‌ترین مراحل تعمیرات ماشین به شمار می‌رود.
هر وسیله نقلیه‌ای که با موتور کار می‌کند، برای حرکت نیاز به روغن‌کاری دارد و تعویض روغن موتور وسیله نقلیه، یکی از مهم‌ترین عملکردهای مناسب جهت افزایش طول عمر خودرو است؛ به‌طوری‌که اگر روغن موتور در زمان مناسب تعویض نشود، به چرخ‌دنده‌ها آسیب وارد شده و در نهایت از عمر مفید خودرو کاسته می‌شود. بنابراین یکی از مشاغل مهم مربوط به صنعت خودرو در جهان، تعویض روغنی است که با اقبال عمومی زیادی مواجه شده است.

تعویض روغنی و اتوسرویس مدرن

استانداردهای نوین این کسب‌وکار:

جالب است بدانید که در سطح جهانی استانداردهایی برای این شغل وجود دارد: اول اینکه تکنسین تعویض روغن باید ۱۸سال سن داشته باشد و دیپلم دبیرستان حداقل مدرک تحصیلی‌اش باشد، زیرا آشنایی با کامپیوتر جهت ثبت گزارشات مربوط به ماشین، در بسیاری از تعمیرگاه‌های دنیا رعایت می‌شود.
هر چقدر دانش فرد از قطعات خودرو بیشتر باشد، موفقیت بیشتری نیز در این شغل خواهد داشت و خصوصا داشتن تجربه عملی در این کار بسیار مهم است. آشنایی با استفاده از کامپیوتر و سایر دستگاه‌های الکتریکی، همچنین داشتن تعامل مناسب با مشتریان نیز از جمله خصوصیاتی است که در استانداردهای این شغل ذکر شده‌اند.
دیدن دوره‌های کارآموزی و صدور گواهینامه نیز می‌تواند در موفقیت افراد به‌عنوان یک تکنسین تعویض روغن بسیار موثر واقع شود؛ البته همه این دانش‌ها زمانی کارآمدتر خواهند بود که در کنار تجربه و فعالیت عملی قرار بگیرند، بنابراین برای اینکه تبدیل به یک فرد موفق در این شغل شوید، باید در هر دو جهت عملی و نظری تلاش کنید و دانش خود را بالا ببرید.

متوسط دستمزد در این کسب‌وکار :

مزایا و دستمزد یک تعویض روغنی طیف متنوعی دارد و با توجه به تجربه شخصی تکنسین آن متفاوت است. هرچه فرد باتجربه‌تر و شناخته شده‌تر باشد، مزایا و دستمزد بالاتری را دریافت خواهد کرد، اما به طور کلی می‌توان گفت در سطح جهان دستمزد این شغل به ازای هر ساعت بین ۹ تا ۱۲دلار تخمین زده شده است؛ اما همان‌گونه که ذکر شد این آمار قطعی نبوده و در مناطق مختلف و با توجه به کارفرمایان و درجه تجربه و سرعت کار آنها می‌تواند در نوسان باشد.